پایگاه سلامت دانش آموزی لارستان


خدمات پايگاه سلامت دانش آموزي لارستان

gifs website

بیماران قلبی شکلات تلخ بخورند

«اپی کاتچین» نوعی فلاونوئید است که در شکلات تلخ به فراوانی یافت می شود.

تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان داد مبتلایان به نارسایی پیشرفته قلبی و دیابت نوع دو پس از مصرف کاکائوی غنی از «اپی کاتچین» به مدت سه ماه، تا حد زیادی بهبود پیدا کردند. «اپی کاتچین» نوعی فلاونوئید است که در شکلات تلخ به فراوانی یافت می شود.

بیماران مبتلا به دیابت و نارسایی قلبی ناهنجار ی ها و اختلالاتی را در قلب و عضلات اسکلتی خود تجربه می کنند که منجر به کاهش توانایی و ظرفیت عملکردی آنها می شود. این بیماران اغلب دچار تنگی نفس، فقدان انرژی و مشکل در راه رفتن حتی در مسافت های کوتاه هستند.

محققان در این بررسی ها دریافتند پس از سه ماه مصرف شکلات تلخ و نوشیدنی شکلات حاوی اپی کاتچین شرایط این بیماران به میزان قابل توجهی بهبود پیدا می کند.


این دو خوراکی می توانند جایگزین مسواک شوند

 

مسواک, جایگزین های طبیعی مسواک, هویج و سیب به جای مسواک

این دو خوراکی می توانند جایگزین مسواک شوند

استفاده از نخ دندان حداقل یک بار در روز ضروری است.

 

یک دندانپزشک گفت: در صورت عدم دسترسی به مسواک از مواد غذایی فیبر‌دار جویدنی مثل هویج و سیب بلافاصله پس از مصرف مواد پوسیدگی زا استفاده شود تا سطح دندان تا حدی تمیز شده و با تحریک ترشح بزاق به شست‌وشوی نسبی دندان‌ها کمک شود.

پریسا مهراشتیاق اظهار داشت: پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه از شایع‌ترین بیماری‌های میکروبی است که فرد را گرفتار می‌کند؛ البته می‌توان با رعایت بهداشت روزانه دهان و تغذیه مناسب از آن جلوگیری کرد چرا که بیماری‌های دهان و دندان کاملاً قابل پیشگیری هستند.

این دندانپزشک و جراح کودکان گفت: مسواک باید تمام قسمت‌های دهان و تمام سطوح دندان‌ها- قسمت بیرونی، داخلی و سطح جونده دندان- را کاملاً تمیز کند و به صورت لرزشی از ناحیه‌ای که لثه به دندان می‌رسد تا سطح جونده دندان را به طور کامل پوشش داده و تمیز کند. مهراشتیاق افزود: هر ناحیه دندان حداقل باید 7 تا 8 بار تمیز شود و هر وعده مسواک حداقل دو دقیقه طول بکشد و در طول روز دست کم دو بار مسواک زده شود.

وی ادامه داد: در صورت استفاده از مواد غذایی چسبناک مثل کاکائو، کلوچه و شکلات باید بلافاصله مسواک زده شود و در صورت عدم دسترسی به مسواک از مواد غذایی فیبر‌دار جویدنی مثل هویج و سیب بلافاصله پس از مصرف مواد پوسیدگی زا استفاده شود تا سطح دندان تا حدی تمیز شود و با تحریک ترشح بزاق به شست‌وشوی نسبی دندان‌ها کمک شود.

دندانپزشک کودکان تصریح کرد: والدینی که برای کودکانشان مسواک می‌زنند در صورت سن کم کودک می‌توانند فقط از حرکات چرخشی برای تمیز کردن سطوح مختلف دندان استفاده کنند و در صورتی که کودک قادر به تف کردن کامل خمیر دندان نیست از خمیر‌دندان‌های فاقد فلوراید یا مسواک همراه آب استفاده کند چرا که قورت دادن خمیر‌دندان باعث عوارض شدید در اندام‌های حیاتی مثل قلب، کلیه و استخوان‌ها می‌شود. مهراشتیاق ادامه داد: والدین می‌توانند از نخ دندان دسته‌دار برای کودکان استفاده کنند تا این کار برایشان راحت‌تر بوده و از طرف دیگر برای کودک نیز خوشایند‌تر باشد.

وی افزود: استفاده از نخ دندان حداقل یک بار در روز ضروری است.

دندانپزشک کودکان خاطرنشان کرد: استفاده از دهانشویه در کودکان توصیه نمی‌شود مگر در موارد خاصی که دندانپزشک تجویز کند؛ البته بزرگسالان می‌توانند از دهان‌شویه استفاده کنند.

 



 

 مضرات نمک را بشناسید

نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت وساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است. این ماده به مقدار محدود مورد نیاز بوده و مصرف متعادل آن لازم است. به طور مثال در هنگام اسهال و استفراغ و یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم با مصرف کمی نمک می‌توان املاح از دست رفته بدن را جبران کرد.

نمک زیاد، کلسیم را از استخوان‌ها جدا می‌کند و باعث دفع آن از ادرار می‌شود. به همین دلیل باعث نازک شدن و پوکی استخوان می‌شود، در نتیجه با افزایش سن، استخوان‌ها به راحتی می‌شکنند.

به گزارش نیک صالحی به نقل از ابتکار ؛ ارتباط بین مصرف زیاد نمک و افزایش فشار خون بویژه در افرادی که سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارند، به طور قطعی ثابت شده است. افزایش فشار خون نیز خطر سکته مغزی (با از کار افتادن قسمتی از بدن) یا حمله قلبی را افزایش می‌دهد. این موارد از علایم عمده فشار خون بالا هستند.کاهش مصرف نمک، سریعا باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود و اگر همیشه به مقدار کم نمک مصرف شود، فرد با افزایش سن دچار فشار خون بالا نخواهد شد

 

 


 

دانستنیهایی در ارتباط با روغن خوراکی

 

چربی ها و روغن از مهمترین اجزای تشکیل دهنده غذای انسان ها به شمار می روند. چربی ها در همه سلول ها و بافت های بدن وجود دارند و نقش حیاتی در ساختمان غشای سلولی ایفا می کنند.
 

 

چربی ها منبع انرژی بدن، حامل ویتامین های محلول در چربی و پیش ساز هورمون ها و نمک های صفراوی هستند. این گروه از موادغذایی به تنظیم حرارت بدن می انجامند.


توصیه هایی در ارتباط با میان وعده های غذایی  برای دانش آموزان
 

خوردن میان وعده های سالم برای دانش آموزان مهم است چون:

- تغذیه مناسب را تامین می کند.

- باعث حمایت از عادات سالم غذایی در طول زندگی می شود.

- از بیماری های ناتوان کننده و هزینه بر مثل بیماری های قلبی، سرطان، دیابت، فشاخون و چاقی جلوگیری می کند.میان وعده های مناسب مدرسه

با خوردن میان وعده‌های غیرسالم، تنها به اضافه وزن‌تان کمک می‌کنید در حالی که با خوردن میان وعده‌های سالم، ‌از لحاظ روحی و جسمی به تعادل و تناسب خوبی خواهید رسید.

اگر بین وعده‌های غذایی‌تان فاصله زیادی وجود دارد بهتر است در این فاصله از میان وعده مناسبی استفاده کنید.

استفاده از یک میان وعده، سطح گرسنگی شما را به حداقل می‌رساند و برای بدنتان احساس محرومیت از غذا ایجاد نخواهد شد.مصرف میان وعده‌های سالم برای تنظیم سطح قند خون، مخصوصا برای افرادی که در حفظ آن، دچار مشکل هستند توصیه می‌شود.

استفاده از میان وعده‌های سالم در طی روز، انرژی بدن را افزایش داده و کمک خوبی برای تعدیل وزن بدن خواهد بود چرا که در این صورت به طور خودکار در وعده‌های اصلی غذا، کم‌تر می‌خورید و با این کار به سوخت و ساز بدن و در نتیجه هضم سریع‌تر غذا کمک موثری می‌کنید.

اگر به جای انتخاب میان وعده‌های ناسالم مانند چیپس، سیب‌زمینی‌سرخ کرده و شیرینی‌های دارای کالری بالا، میان وعده‌های سالم مانند میوه‌، ماست، سالاد و غلات گندم کامل را انتخاب کنید بدن خود را سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی کرده و نه تنها انرژی بدن را افزایش می‌دهید بلکه به علت وجود فیبر فراوان در آن‌ها، به شستشو و تمیزی کل بدن نیز کمک خوبی خواهید کرد.

سیب‌زمینی‌های سرخ کرده، آب‌نبات‌ها و شیرینی‌جات حاوی چربی و سدیم فراوانی است که مصرف بیش از اندازه آن‌ها اثرات سوئی برای کودکان به همراه خواهند داشت

واحد بهداشت دبیرستان علوم و معارف اسلامی صدرا (پسران)


 

بهترین روغن ها در آشپز خانه کدامند ؟

این شاید سئوال خیلی از ورزشکاران ، سر آشپزها ، خانه داران ، انسانهایی که به نوعی با پخت انواع غذاها و شیرینی جات در ارتباط هستند باشد که بهترین روغن کدام است ؟ این مقاله را مطالعه نمایید و خودتان بهترین را انتخاب نمایید .

سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است که ۷۰ درصد روغن های مصرفی : روغن های غیر اشباع و ۳۰ درصد روغن های مصرفی روغن اشباع + کلسترول .چون بهترین روغن های غیر اشباع ها تک غیر اشباع است.

بنابراین بهترین انتخاب :


 


 

 

والدین با توصیه نکات زیر به کودکان خود و نظارت بر اجرای آن، نه تنها موجب حفظ سلامت فرزندانشان می شوند بلکه به ارتقای سلامت جامعه نیز کمک خواهند کرد.

1 -قوانین مدرسه را بشناسند و به آن احترام بگذارند.

2- وسایل شخصی مانند لیوان و دستمال را هر روز به همراه خود به مدرسه ببرند.

3- برای نوشیدن آب در مدرسه از لیوان خود استفاده کنند.

4- برای بهداشت فردی خود اهمیت قائل شوند و حداقل دو باردر هفته حمام کنند، موهای خود را مرتب نگه دارند، جوراب های خود را مرتب بشویند و با ظاهری آراسته به مدرسه بروند.

5- به تغذیه خود در مدرسه اهمیت بدهند و از مصرف مواد خوراکی کم ارزش مانند پفک خود داری کنند و برای میان وعده از لقمه های خانگی،خشکبار ومغزهايي مانند گردو،بادام،فندق وپسته وميوه هاي خشک مانند انجير،کشمش وبرگه هاي هلو زردآلو و یا میوه های پوست کندنی که خوراکي هاي سالم ومفيدي هستند استفاده کنند.

6- اگر مواد خوراکی میان وعده را از بوفه مدرسه (پایگاه تغذیه سالم) تهیه می کنند، مواد خوراکی را بخرند که دارای بسته بندی، مهر استاندارد و نشانی محل کارخانه باشد.

7- از فروشندگان دوره گرد اطراف مدرسه خوراکی نخرند.

8- صبح ها قبل از رفتن به مدرسه، حتما صبحانه بخورند تا برای فراگیری درس ها انرژی داشته باشند

9- مسیر خانه تا مدرسه را یاد بگیرند و برای رفت و آمد از مسیرهای مستقیم استفاده کنند.

10- در مسیر خانه به مدرسه و بالعکس، از صحبت کردن با افراد ناشناس و سوار شدن به خودرو غریبه ها و مشکوک خودداری کنند.

11- در هنگام عبور از عرض خیابان، از مکان های خط کشی شده یا پل عابر پیاده استفاده کنند.

12 - در هنگام استفاده از سرویس های بهداشتی مدرسه نکات بهداشتی را رعایت کرده و پس از استفاده دست های خود را با آب و صابون بشویند.

13- مدرسه را خانه دوم خود بدانند و آشغال خود را در سطل زباله بیندازد.

14- خواب و استراحت کافی داشته باشند، شب ها زود و به موقع بخوابند تا بتوانند صبح ها به موقع از خواب بیدار شوند و با نشاط باشند.

15- برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنند که بتوانند حرکات ورزشی انجام دهند.

16- به منظور حفظ سلامت پاها از کفش مناسب سن و فصل استفاده کنند.

17- اصول درست نشستن و درست ایستادن را رعایت کنند تا از بروز بد شکلی های اندام در آینده جلوگیری شود.

18- اگر برای حمل کتاب های درسی از کوله استفاده می کنند، برای جلوگیری از صدمه به ستون فقرات، از کوله هایی که در دو طرف بند دارند، استفاده کنند و وزن کوله را از 10 درصد وزن بدنشان سنگین تر نکنند.

19- در برنامه های بهداشتی مشارکتی شرکت کنند و با گروه های بهداشتی در مدرسه مانند بهداشت یاران همکاری نمایند.

20- در صورت بروز هر گونه آسیب و صدمه در مدرسه به مربی بهداشت یا مسوولان مدرسه مراجعه کنند.


ليست صفحات

تعداد صفحات : 92



ورود کاربران


عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

آمار کلي سايت


    آمار بازديد آمار بازديد
    بازديد امروز بازديد امروز : 118
    بارديد ديروز بارديد ديروز : 166
    ورودي امروز گوگل ورودي امروز گوگل : 0
    ورودي گوگل ديروز ورودي گوگل ديروز : 0
    بازديد هفته بازديد هفته : 632
    بازديد ماه بازديد ماه : 2,831
    بازديد سال بازديد سال : 36,149
    بازديد کلي بازديد کلي : 43,921

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آِ ي پيآِ ي پي : 3.234.143.26
    مرورگر مرورگر :
    سيستم عامل سيستم عامل :